Johan Potgieter

Intussen gaat het inbinden van de jdrie jaargangen
van Boek Behoud Bericht gewoon door.
Daarbij volg ik de methode die beschreven staat in
een van de jaargangen.
17e Jaargang, nummer 1, januari 2006.
Daar staat een methode om rijdschriften in te binden,
uitgelegd door Johan Potgieter.

 photo WP_20170624_001BoekBehoudBericht.jpg

Boek Behoud Bericht, 17e Jaargang, nummer 1, januari 2006. Het tijdschrift voor boekbinend en boekminnend Nederland.


De foto’s zijn niet zo mooi maar in mijn werkplaats
is het licht niet altijd optimaal voor het maken van foto’s.
Toch denk ik dat de tekst leesbaar is en je de methode
van Johan Potgieter kunt volgen en kunr zien waar ik van zijn
adviezen afwijk.

 photo WP_20170624_002AlsKleineJongen.jpg

Zoals al eerder te lezen was heb ik alle inlegvellen verzameld per jaar en een extra katern gemaakt met daarin al de reclames, aanbiedingen en kaartjes van beurzen enz. Vervolgens haal ik de nietjes eruit. Dat maakt het inbinden denk ik wel wat moeilijker maar dan heb ik in ieder geval geen roestende delen in het boek. Door de nietjes te verwijderen is de vraag of de aangegeven volgorde,: eerst de katernen bevestigen aan een stuk katoen om vervolgens de katernen aan elkaar te naaien, nog wel van toepassing is. Het eerste boek ga ik volgens de opgegeven methode maken maar ik denk er over om de volgende boeken eerst te naaien en dan pas aan het textiel te bevestigen. We zullen zien.


 photo WP_20170624_003KanOpEenvoudigeWijze.jpg

Dit is ongeveer het punt waarop ik gebleven ben met het eerste boek. Het zit nu nog in de pers maar daar zal ik het vanmiddag uithalen. Misschien kan ik vandaag ook al aan het naaien beginnen.


 photo WP_20170624_006WordenGenaaid.jpg

Aan het naaien wordt veel tekst besteed. Dat moet ik nog eens goed doorlezen voor ik aan het daadwerkelijke naaien ga beginnen.


 photo WP_20170624_005PrikVervolgendGatD.jpg

Het boek wordt straks met een leren omslag afgewerkt. Dus ik moet eerst leer kopen. Omdat dit mijn eerste poging is om zelfstandig een leren omslag te maken koop ik eerst maar eens imitatieleer. Dat is een stuk goedkoper. Ik denk aan een gele omslag, net als de originele Boek Behoud Bericht-tijdschriften.


 photo WP_20170624_007MijnHeleJeugdMee.jpg


 photo WP_20170624_008Naschrift.jpg

In 2007 ging het ook al om de nietjes zo is in het Naschrift van de redactie te lezen.


Terug naar mijn poging.
In de rode stof zullen sommigen misschien een oud overhemd
van mij herkennen. Dat is goed gezien.

 photo WP_20170624_009StukKatoenLijmenOpKaternen.jpg

Hier zijn de katernen tussen twee plankjes in de boekenpers. Tegen de rugzijde van de katernen (inclusief het extra katern voor de inlegvellen en de schutbladen voor en achter) is een stuk textiel geplakt.


 photo WP_20170624_010SjablonenVoorOmslag.jpg

De inlegvellen voor boek 2 hebben hun plaats inmiddels gevonden in het extra katern. Rest mij nog de omslag van dat katern te maken. Ook voor boek 2 gebruik ik de gelli plate techniek en werk ik met sjablonen. Een top van een bajesplant en de shabloon die ik gesneden heb. De plant die ik gebruik laat ik van de achterkant doorlopen op de voorkant. Het idee is om die kant van de plant die in contact komt met de verf, vervolgens weer te gebruiken om een aanvullende afdruk te maken.


 photo WP_20170624_011OmslagMetGelliPlate.jpg

De verf was al te droog om met de plant nog een aanvullende afdruk te maken dus heb ik de plant, met de geverfde kant naar boven, er gewoon bijgeplakt. Niet helemaal want dat zou te veel problemen geven bij het vouwen. Of dit straks nog problemen gaat geven (in de pers) bij het boekbinden moet ik nog even zien. Hier is nog wel wqat werk aan maar voor nu moet het eerst maar eens drogen.


 photo WP_20170624_012BoekBehoudBericht2007.jpg

Bij de derde jaargang heb ik de inlegvellen er al uit gehaald. Daar kan ook een katern voor gemaakt worden.


