Eco-printing

We hadden gisteren dus heel veel bloemblaadjes.
Toen ik ze met de hand probeerde op te ruimen
voelde ik al hoe makkelijk de blaadjes kneuzen en
hoeveel vocht er in de blaadjes zit.
Reden om – terwijl het programma eigenlijk anders was –
tijd te besteden aan eco-printing.
Dan met name de variant waarbij een hamer
wordt gebruikt als techniek.

 photo WP_20170524_005StilliggenTijdensHetHamerenIsEenProbleem.jpg

Bij het eerste hameren merk ik dat als gevolg van de klop van de hamer alle blaadjes verschuiven. Op zich is dat niet erg maar van de bloemvorm die ik in gedachte had bleef niet veel over. Daarnaast lijkt het er op dat het hameren met name aan de randen van de bladeren en stelen het meest effectief is.


Ik moet me nog verder inlezen op de techniek maar in de basis komt
het er op neer dat je natuurlijke materialen op papier legt,
verschillende papiersoorten geven verschillend effect,
dat je de bloemen afdekt met keukenpapier, dat je er voor zorgt
dat de bladeren niet te veel van plaats kunnen verschuiven,
dan hamer je over het oppervlak van de blaadjes, daarbij
kneus je de bladeren en laat het blad vocht en kleur los.
Als je het keukenpapier en de plantresten weghaalt blijft er een (vage)
afdruk op het papier achter.

 photo WP_20170524_006EnDanMaarHameren.jpg

Ik leg nog wat blaadjes van de pioenroos en een paardebloem op het papier
en hamer die.
Grote vraag is wat hiervan in de tijd overblijft?
Gaat dit nog van kleur veranderen of vervagen?


 photo WP_20170524_007BlaadjesVanDePioenroosBloemEneenPaardebloem.jpg

Dan is dit het resultaat. Je ziet hier goed dat de stengel twee sporen op het papier achhterlaat. Een aan iedere rand.


Op de luchtplaatsen en overgangen van het ene naar het andere gebouw
van de FutureDome, staat heel wat onkruid.
Deze bajesplanten wil ik gaan gebruiken voor mijn eerste
experiment met eco-printing.

 photo WP_20170524_008BladEen.jpg

Mijn parate kennis van de biologie en met name van de plantenkunde is beperkt. Op mij maakte deze plant de indruk van een distelachtige. Maar wie het zeker weet mag het zeggen.

 photo WP_20170524_009BajesBloemenEnPlanten.jpg

Dit zijn de andere planten en bloemen die ik snel even geplukt heb. Het middelste takje is van de aangeplante struiken die er staan. ‘Onderhoudsvriendelijke plant’ heet dat waarschijnlijk in justitietermen. Altijd groen, geen onkruid in de buurt.


 photo WP_20170524_010OnderKeukenrolVastgeplaktHameren.jpg

Na het hameren, met het keukenpapier er nog op, ziet het er zo uit. Je ziet dat het vocht ook door het keukenpapier dreigt te komen. Je moet oppassen het keukenpapier niet te veel kapot te slaan. De hamer die ik gebruik is een huis-tuin-en-keuken hamer. Ik heb ook een rubberen hamer maar die maakte nog meer lawaai. Ik wilde de overlast gisteren overdag tot een minimum beperken. De rubberen hamer ga ik op een avond nog eens uitproberen.


 photo WP_20170524_011Resultaat.jpg

Haal je dan het keukenpapier weg dan is dit het eerste resultaat. Een beetje vaag maar dat is niet erg. Het gaat de achtergrond vormen van een eerste compositie.


 photo WP_20170524_012LaagTweeRechtsDePlantEnHetKeukenpapierNaHetHameren.jpg

Hier zie je de bijdrage van plant twee. Rechtsboven zie je de plant na het hameren, er onder het keukenpapier en links het resultaat. Nu gooi ik het keukenpapier steeds weg maar het resultaat ziet er soms beter uit dan op het bamboepapier (speciaal voor mixed media) dat ik gebruik als ondergrond. Aquarelpapier/Papier voor waterverf wordt in de blogs steeds genoemd maar je ziet dat het zuigende keukenpapier ook interessante resultaten geeft.


 photo WP_20170524_013TussendoorDePlantenrestenGoedWegVegen.jpg

Tussendoor steeds goed de plantenresten weghalen. Meestal kun je de plant in zijn geheel wegnemen maar soms blijven er vezels achter.


 photo WP_20170524_014NogEenHogeGrassoort.jpg

Links nog een laatste hoge grassoort toegevoegd. Die ga ik dan nog even hameren. Verder ook voor wat extra kleur wat pioenroos-bloemblaadjes gehamerd.


 photo WP_20170524_015NogWatPioenroosbladeren.jpg

Nog wat meer pioenroos.


 photo WP_20170524_016Bajesbloemen.jpg

Bajesbloemen.


 photo WP_20170524_017BajesboeketEenMetFixeer.jpg

Aan het eind spuit ik een fixeervloeistof over het papier. Of dat helpt weet ik niet. De pagina’s hadden gisteren al de neiging een beetje krom te gaan staan (van het vocht vermoed ik) dus dit ligt nu nog onder bezwaar.


 photo WP_20170524_018AlsEenChineesOfJapansSchilderij.jpg

Als een Chinees of Japans schilderij.


 photo WP_20170524_019NogDriePersExperimentenJapansPapier.jpg

Ik heb nog een aantal experimenten uitgezet: pioenrood-bloemblaadjes in lage concentratie onder een pers, pioenroos-bloemblaadjes in grote hoeveelheden op bamboepapier onder de pers en dan hier blaadjes op Japans papier onder de pers. Ik ben benieuwd wat voor resultaat dat geeft.


