De reis om de wereld in 80 dagen – de schutbladen

Voor het boek dat ik aan het inbinden ben maak ik
de schutbladen uit oude wegenkaarten.
Omdat ik benieuwd ben naar de originele uitgave heb ik op internet
naar het boek gezocht en een tweedehands exemplaar gekocht.

 photo WP_20170503_020DeReisOmDeWereldLegeBandIngebondenBoekblokHandelseditie.jpg

Hier zie je van links naar rechts de nu nog lege kaft die ik gemaakt heb, het boekblok zonder de schutbladen en het exemplaar van ‘De reis om de wereld in 80 dagen’ dat ik deze week kocht.


 photo WP_20170503_021DePiramideStortteAlsEenKaartenhuisNaarBenedenBlz154.jpg

Hier zie je dezelfde pagina opengeslagen. Op de achtergrond het boek zoals dat in de handel is, het voorste boek zoals ik dat gesneden heb. Dat snijden is al een tijd geleden gebeurd. Volgens mij hebben we zoveel mogelijk de aanwijzingen op de planobladen gevolgd bij het vouwen en snijden. Maar het is duidelijk dat mijn exemplaar kleiner gesneden is dan het exemplaar zoals dat in de handel was. Het boekblok ligt open bij de afbeelding ‘De piramide stortte als een kaartenhuis naar beneden’ dat hoort bij bladzijde 154. De illustratie zijn van Jules Hetzel.


 photo WP_20170503_022TekstAfkomstKaternenOpDePersMetNogOnbedruktSchutblad.jpg

Voor op het schutblad heb ik een korte tekst opgesteld over de afkomst van het boek. Hier ligt de tekst al op de pers.


 photo WP_20170503_023BedruktSchutblad.jpg

Hier zie je de tekst op het schutblad gedrukt.


 photo WP_20170503_024BoekMetSchutbladenInDeBoekenpers.jpg

De schutbladen zijn op het boekblok gelijmd en dat ligt nu in de boekenpers te drogen.


