Verkeerde looprichting

Gelukkig zie je het niet veel maar ik werd verrast
door het boek The Refugees van Viet Thanh Nguyen.
Viet Thanh Nguyen is een Amerikaan die in Vietnam is geboren.
Hij ontving in 2016 de Pulitzer Prize voor fictie.
Ik heb The refugees nog niet uit maar het is een goed boek.
Intelligent geschreven, het gaat over vluchtelingen (zoals
de titel van het boek zegt) maar heel anders dan je verwacht.

 photo WP_20170402_001VietThanhNguyenTheRefugees.jpg

Viet Thanh Nguyen, The Refugees. Dit boek is slecht ingebonden omdat er geen rekening is gehouden met de looprichting van het papier.


In een recentie in de Volkskrant van afgelopen zaterdag
(over een heel ander boek) wordt het als volgt verwoord:

Natuurlijk had hij er voor kunnen kiezen ook de onmenselijke manier waarop die migratie plaatsvindt – mensensmokkelaars, afpersing, gruwelijke taferelen op weg naaqr en op de wrakke bootjes, verdrinkingsdoden – een uitvoeringe plek te geven. De immoraliteit van en terechte verontwaardiging over deze feiten is echter te vanzelfsprekend voor woorden,….

Sir Edmund / Hans Bouman over het boek Exit West van Mohsin Hamid.

Maar bij Viet Thanh Nguyen draait het om de identiteit van
de vluchteling. Bij hem draait het steeds om de vraag: Wie ben ik?
Dat levert heel verrassende korte verhalen op.
Als ik het boek uit heb volgt nog een recentie van mij.
Vandaag gaat het mij om het inbinden en hoe je ziet
dat de looprichting geschonden is.

 photo WP_20170402_002VietThanhNguyenTheRefugees.jpg

 photo WP_20170402_003VietThanhNguyenTheRefugees.jpg


