Koptische steek: een eerste poging

Er zijn tutorials voor, cursussen en ook Youtube filmpjes.
Ik kwam een beschrijving tegen in een boekje dat ik
nog niet zo lang geleden kocht: Shereen LaPlantz,
Innovative Bookbinding, Secret compartments & hidden messages.

 photo WP_20170315_002ShereenLaPlantzInnovativeBookbindingSecretCompartmentsAndHiddenMessages.jpg

Je kunt zien dat in mijn werkplaats de zon schijnt. Shereen LaPlantz, Innovative Bookbinding, Secret compartments & hidden messages.


 photo WP_20170315_001DeKaternenEnKaften.jpg

Ik ben begonnen met het maken van een eerste dummy. De kaft wordt gemaakt uit een vel dubbelgevouwen papier. De katernen zijn ieder 4 velletjes (half A-4) van printpapier. Risico: het papier is niet al te sterk en kun je dan toch genoeg gevoel krijgen voor de spanning die er nodig is op de draad. Te veel spanning is slecht, dan gaat het boek openstaan. Te weinig spanning heeft een boek tot gevolg dat veel te los zit. Maar goed daar maak je een dummy voor.


 photo WP_20170315_003DeKaftZitOpHetMiddenVanDeHeleDraadAanIedereKantEenNaald.jpg

Je hebt 1 lange draad nodig: (2 x de afstand tussen de twee gaten) x (het aantal katernen en de twee kaften) + een extra stuk. In mijn geval (2 x 10 cm) * (10 karternen en 2 kaften) + 20 cm= (20 * 12)+20= 2 meter 60. Aan beide uiteinden een naald. Haal een naald door de eerste kaft en zorg ervoor dat die kaft in het midden van je draad komt.


 photo WP_20170315_004DraadGaatInNaastliggendGatOmBijHetTweedeGatweerTeVerschijnen.jpg

Dan het eerste katern met de eerste naald.


 photo WP_20170315_005DeGroteUitdagingDeJuisteDraadspanning.jpg

Vervolgens het eerste katern met de tweede naald. Dan goed aanspannen. Dit ging bij mij bij de beide kaften fout. Ik ben eerst te voorzichtig geweest en bij de tweede kaft scheurde een gat uit.


 photo WP_20170315_006MetNaaldEnDraadAanTweeKanten.jpg

Na katern drie ga je het mooie oogje maken dat zo karakteristiek is voor deze binding. Dat viel me helemaal niet tegen. Het feit dat je de rug niet lijmt heeft tot gevolg dat de stevigheid helemaal van het naaiwerk moet komen. Voordeel is dat zo’n boek veel flexibeler is in de rug, het kan helamaal plat open liggen. Daarnaast blijf je het naaiwerk zien.


 photo WP_20170315_007DeKnoopjesZienErRedelijkUit.jpg

Ik vind dit voor een eerste poging geen gek resultaat. De kaften plak je, in deze opzet, achteraf dicht. Het boek ligt nu onder bezwaar en dat kan prima omdat het boek helemaal plat kan liggen. Ik ben al met een volgende dummy bezig. Met beter papier en een paar nieuwe uitdagingen.


In de volgende blogpost wordt de Koptische steek op een
andere manier gemaakt. Maar net wat je prettig vindt denk ik.

Koptische binding

Deze methode heb ik nog niet gebruikt.

Het volgende is een link naar een goed (Engelstalig) Youtube voorbeeld.

Engeltalig Youtube filmpje

