Creatieve woensdag: eerste resultaten

Sommige vaste bezoekers zullen al een tijdje denken “wanneer gaan
we nu eindelijk eens resultaten zien?”.
Nou vandaag zie je de eerste proefdrukken van de letter H.
Drie lino’s, drie kleuren die samen 1 beeld gaan vormen.
Ik heb bewust gekozen voor een traditionele, haast
Middeleeuwse sfeer rond deze letter.
De kleuren zijn nog even niet van belang.
Het gaat me er eerst om erevaring op te bouwen met het
afdrukken van de letters, het positioneren van de lino’s,
de overlap in kleuren enz.

 photo WP_20161109_003LinoOpPositioneringsvelHoekLinksonderStaatAangegeven.jpg

Ik heb 1 vel gemaakt waarop de positie van de lino is aangegeven. Ik geef ook aan waar de linkse hoek van de lino moet komen (die is op de achterkant als dusdanig gemarkeerd).


 photo WP_20161109_004DeLinoLigtOpHetPositioneringsvelOpdeLinoDeMal.jpg

Vervolgens heb ik een mal gemaakt om de inkt niet op de randen te laten komen. Die zijn, doordat ze helemaal weggesneden zijn, aan de zijkanten overal laag. Daarnaast heb ik naast de opening in de mal smalle stroken papier geplakt om de roller minder kans te geven op die plaatsten te komen waar het lino is weggesneden. De roller is ongeveer even breed als de lino.


 photo WP_20161109_005TweedeHRechtsLichtDeMal.jpg

Ik ga nu aan de slag met de tweede proef, nog steeds de binnenkant van de letter. Links ligrt de lino goed gepositioneerd en rechts ligt de mal.


 photo WP_20161109_006DeEersteTweeProevenEersteKleur.jpg

De eerste twee proefafdrukken. Ik vind het leuk.


 photo WP_20161109_008H3.jpg

Ik begin met drie proefdrukken vanavond.


 photo WP_20161109_009DeTweedeKleur.jpg

Het eerste resultaat van drukgang nummer 2: de buitenkant van de letter in een soort van rode kleur.


 photo WP_20161109_010TweedeKleur.jpg

De af te drukken lino en alle hulppapieren liggen op een oud stripverhaal met een harde kaft. Die gebruik ik om het geheel, zonder te verschuiven, in de handpers te zetten.


 photo WP_20161109_011GevarieerdWitWelkeIsDeMooiste.jpg

Je ziet verschillen tussen de overlap tussen de letters. Bij een is de overlap bijna volledig. Welke vind je de mooiste?


 photo WP_20161109_013DerdeKleur.jpg

De derde drukgang moet een floraal motief op de letter aanbrengen. Hier ligt het floraal motief helemaal boven op de letter. Dat kan straks anders worden. Om eerlijk te zijn ligt het motief niet goed op de letter. Ik moet nog uitzoeken wat ik fout doe.


