Creatieve Woensdag

Eindelijk, na een groot aantal weken, heb ik de creatieve
woensdag weer opgepakt:
in de ochtend naar het Nederlands Drukkerij Museum
in de avond naar een workshop in Tilburg.

Natuurlijk heb ik ook weer wat foto’s gemaakt:

 photo WP_20160413_001DeVoesenekken.jpg

In Etten-Leur ben ik aan een nieuw project begonnen. Ik ga een klein boekje maken in een beperkte oplage. Het onderwerp is de ontstaansgeschiedenis van het klooster in Meersel-Dreef. Van oudsher is Meersel-Dreef een begip in Breda. Deze grensplaats ligt in Belgie en wordt , zeker op zondag, dooor veel mensen bezocht.


 photo WP_20160413_002HetBeginVanHetLangsteVerhaal.jpg

In een boekje vond ik 2 oude volksverhalen over het ontstaan van het klooster. Ze verschillen een beetje van elkaar maar hebben ook gemeenschappelijke elementen. Vooral het langere verhaal loopt niet zo lekker, dus ik ga aan de bestaande verhalen een derde versie toevoegen.


 photo WP_20160413_004WeerDrieRegelsErbij.jpg

Ik ben dan wel geen schrijver en ook geen fotograaf maar 1 verhaal zal van mij zijn en de foto’s ook. De teksten ga ik met de hand zetten en daar is gisteren een begin mee gemaakt.


 photo WP_20160413_005HetBeginIsGemaakt.jpg

Dat zal nog heel wat tijd vragen.


 photo WP_20160413_006Taalfout.jpg

In de avond ben ik begonnen aan mijn derde letter, mijn derde boekblok van mijn ABCdarium.


 photo WP_20160413_007BStaatVoorBeeldscherm.jpg

Met houten en loden letters heb ik vormen gedrukt. Soms werkelijke voorwerpen uitbeeldend, soms fantasiefiguren. Die zijn gefotografeerd. Zowel de originele werken als de foto’s snij ik uit. Met de uitgesneden vormen worden dan weer afbeeldingen gemaakt.


 photo WP_20160413_008.jpg

De letter B leent zich heel goed voor florale motieven.


 photo WP_20160413_009BeDeLetterBZijnFloraleMotievenNooitVerWeg.jpg

Deze moeten nog wel vastgeplakt worden. Daarna, als alle bladen af zijn, gaat alles ingebonden worden. Twee boekblokken met een eenvoudige cahiersteek en een in een Japanse binding. De kaft zal nog gerild en gevouwen moeten worden. Het drukwerk is gereed en de kaft is al wel op maat.


