Boekenstand

Beter gezegd de stand van het inbinden van de eerste twee
boeken die ik met hulp, aan het inbinden ben,
bij het Nederlands Drukkerij Museum in Etten-Leur.

Vandaag viel ik wel met mijn neus in de boter.
De vrijwilligers van het museum kregen allemaal een kerstcadeau
en voor mij was er ook een pak.
De komende dagen kan ik al gaan wennen aan kerst door aan een kerststol
met spijs te gaan beginnen. Bijvoorbeeld als ontbijt.
Bedankt heren!

We werken er aan twee boeken tegelijkertijd: een dummy en een boek
met de titel ‘Verborgen boeken’.
Er zijn niet veel foto’s gemaakt vandaag dus daarom slechts een korte
status update:

 photo WP_20151216_001StartpuntVoorDeDummy.jpg

Het startpunt van vandaag voor de dummy.


 photo WP_20151216_002GaasOpDeDummy.jpg

De dummy was al gelijmd, was al op maat gesneden, nu is het tijd om gaas te plaatsen.


 photo WP_20151216_003HetSnijdenVanVerborgenBoekenGafOokWeereenMooiResultaat.jpg

Terwijl het gaas ligt te drogen kunnen we het ‘Verborgen boek’ op maat snijden. Ook nu weer een mooi resultaat.


 photo WP_20151216_004KraftpapierAlsHulpmiddelDePlattenEnRugVoorDeDummy.jpg

Dit had ik niet eerder gedaan. Eigenlijk als een soort hulpmiddel wordt een kleine mal gemaakt van kraftpapier om daar de rug en platten op te plakken. Zo kun je er voor zorgen dat ze mooi recht ten opzichte van elkaar liggen. Er werd bevestigd: 6 of 7 millimeter tussen de rug en platten open houden. Ik dacht dat dit te veel zou zijn maar bij mijn eerdere boeken heb ik dat ook steeds gedaan en dat werkt!


 photo WP_20151216_005GaasOpVerbodenBoeken.jpg

Na het snijden van het boekblok kan de rug nu ook voorzien worden van gaas.


