St Joost: Eline Krus (en John van Ierland)

 photo DSC_7413ElineKrusJohnVanIerlandMastbosVerhalenDoortjeEnMiekeVolksverhaal1.jpg

Eline Krus tekende het verhaal met tekst van John van Ierland. Het boekje heet Mastbos Verhalen. Doortje en Mieke is Volksverhaal 1. Ik ben benieuwd naar het vervolg van de serie.


 photo DSC_7414MooieVerhoudingTekstEnTekening.jpg

Het boekje heeft een hele rustige verhouding tussen de tekst en de illustraties. dat levert een heel mooi beeld op. Centraal in het volksverhaal staat een gezin dat in het Mastbos bij Breda woont.


 photo DSC_7416PrachtigeGroteTekeningen.jpg

Zoals het hoort is het volksverhaal eigenlijk een heel gruwelijk verhaal dat uiteindelijk tot een heel lief sprookje zou kunnen uitgroeien. Maar hier is het nog is zijn basisvorm.


 photo DSC_7417KaartVanHetMastbos01.jpg

In het boekje zit ook een kaart van het Mastbos. Als ik het werk van Eline Krus op internet bekijk zie ik dat ze al eerder een kaart gemaakt heeft ter illustratie en ondersteuning van het verhaal.

 photo DSC_7417KaartVanHetMastbos02.jpg


 photo DSC_7418MastbosVerhalenElineKrusJohnVanIerland01RechtsDeKaart.jpg

Op deze pagina’s zie je rechts de kaart ingeklemd tussen 4 hoekjes. Links staan de titels van alle verhalen van de serie.


 photo DSC_7418MastbosVerhalenElineKrusJohnVanIerland02.jpg

Of de verhalen al bestaan of er ooit komen, weet ik niet maar deel 05: ‘Ontstaan van de Heksenbeek’, deel 07 ‘De Zeven Heuveltjes’ en deel 10 ‘De Duivelsbrug in het Ginneken’ maken me erg niewsgierig.


